Course Name | Fundamentals of Nursing |
Code | Semester | Theory (hour/week) | Application/Lab (hour/week) | Local Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 106 | Spring | 3 | 0 | 3 | 4 |
Prerequisites | None | |||||
Course Language | Turkish | |||||
Course Type | Required | |||||
Course Level | First Cycle | |||||
Mode of Delivery | face to face | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | DiscussionProblem SolvingCase StudyQ&ACritical feedbackRole PlayingLecturing / Presentation | |||||
Course Coordinator | ||||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) | - |
Course Objectives | At the end of this course students; develop knowledge and skills regarding basic theories, concepts, principles and methods in nursing care. The course helps the student to understand the basic philosophy of nursing and the role of the nurse in the health care system and their role as the student nurse. |
Learning Outcomes | The students who succeeded in this course;
|
Course Description | This course includes the knowledge and skills that enable students to acquire relevant competencies while practicing in line with the basic theory, concept, principle and method of the nurse. |
Related Sustainable Development Goals | |
| Core Courses | X |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | ||
Media and Managment Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
Week | Subjects | Required Materials |
1 | Introduction of the course, sharing of aims and objectives Concept of care and systematic approach in nursing | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:217-234. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:93-102. |
2 | Interviewing healthy individuals/patients using the nursing model and collecting data | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:137-176. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:103-128. |
3 | Nursing process | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:137-218. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:129-258. |
4 | Infection prevention and control | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:409-440.-Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:189-221. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:36. |
5 | Hygiene | - Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:441-482. -Aşti T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:375-461. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:58-70. |
6 | Hot packs and cold therapy Need for sleep and rest | -Aşti T.A, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:669-690, ss:1099-1114. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1306-1328, ss:128-165. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:37-42. |
7 | Activity and exercise | -Aştı T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:319-386. -Aşti T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss: 224-374. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:19-34. Ss:9-23 |
8 | Vital signs and pain management | -Aşti A.T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Kitabevi, 2014. ss:579-668. -Atabek A.T., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Kitabevi, 2011. ss:487-538. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:6-17. |
9 | Midterm | |
10 | Drug applications -Oral and local drug application -Parenteral drug applications -Intravenous fluid therapy -Blood transfusion | -Aşti TA., Karadağ A, Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:727-900. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:609-761. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:71-111. |
11 | Respiratory requirement and oxygen therapy | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:531-578. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:762-897. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:111-115. |
12 | Nutritional requirement | Aşti T.A, Karadağ, A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:901-944. -Aşti T.A, Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, istanbul, 2011. ss: 983-1066. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:116-123. |
13 | Bowel elimination requirement Ostomy care | -Aştı T.A, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss.945-972, ss:1015-1056. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1116-1177. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:133-135. |
14 | Urinary elimination requirement Wound care | -Aşti T.A., Karadağ, A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:973-1014, ss:483-531. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1067-1115, ss:1228-1291. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:124-129, ss:43-51. |
15 | Course review | |
16 | Final exam |
Course Notes/Textbooks | Aşti T.A., Karadağ A. “Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı”, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014, 1. baskı .ISBN :978-975-01795-7-0 Aşti, T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ISBN: 978-605-397-073-6 | |
Suggested Readings/Materials |
|
Semester Activities | Number | Weigthing |
Participation | ||
Laboratory / Application | ||
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments | 1 | 20 |
Presentation / Jury | ||
Project | ||
Seminar / Workshop | ||
Oral Exam | ||
Midterm | 1 | 30 |
Final Exam | 1 | 50 |
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade | 2 | 50 |
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade | 1 | 50 |
Total |
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | 3 | 48 |
Laboratory / Application Hours (Including exam week: 16 x total hours) | 16 | ||
Study Hours Out of Class | 14 | 1 | 14 |
Field Work | |||
Quizzes / Studio Critiques | |||
Portfolio | |||
Homework / Assignments | 1 | 10 | |
Presentation / Jury | |||
Project | |||
Seminar / Workshop | |||
Oral Exam | |||
Midterms | 1 | 18 | |
Final Exams | 1 | 30 | |
Total | 120 |
# | Program Competencies/Outcomes | * Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | To be able to have basic theoretical and practical knowledges in line with scientific developments in the field of nursing and health sciences for family and community health and well-being | X | |||||
2 | To be able to use the basic theoretical and practical knowledges to meet the health care requirements of family and community with holistic approach. | X | |||||
3 | To be able to follow the evidence-based practices and new approaches by performing nursing practices. | X | |||||
4 | To be able to maintain responsibility of improving by itself while adopting the importance of lifelong learning and following scientific, technological and current practices. | X | |||||
5 |
| X | |||||
6 |
| ||||||
7 |
| X | |||||
8 |
| ||||||
9 |
| ||||||
10 |
| X | |||||
11 |
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest